Golfkausi on edelleen hyvässä vauhdissa ja pelikuukausia on edessä parhaimmillaan jopa kolme.
Nyt on myös hyvä aika nostaa esille muutama sääntöasia, joihin törmäsin äskettäin.

Lähdetään liikenteeseen tilanteesta, jossa kahden pelaajan pallot olivat kilpailussa viheriön ulkopuolella ja tietysti peräkkäin reikään nähden. Palloilla oli muutama metri väliä. Pidemmällä reiästä oleva pelaaja, jonka lyöntivuoro oli ensin huomasi, ettei hän voinut putata oikeaa linjaa, toisen pallon ollessa pahasti tiellä. Hän kysyi toiselta pelaajalta, että voisiko tämä putata ensin. Tämä toinen pelaaja halusi tietysti hyötyä puttilinjan näkemisestä ja ilmoitti, ettei hän halua putata ensin. Pidemmällä oleva pelaaja puttasi ensin, mutta pallo osui toiseen palloon ja kimposi ”tangentin” suuntaan. Paikallaan/pysähtyneenä ollut pallo asetettiin luonnollisesti takaisin paikoilleen (sääntö 18-5), mutta tämä liikkunut pallo pelattiin siitä, mihin se pysähtyi (sääntö 19-5) Menikö oikein? Olisiko ollut muita vaihtoehtoja tilanteen hoitamiseen?

Sääntö 22-2 Peliä haittaava pallo.

Mikäli pelaaja arvelee toisen pallon haittaavan omaa peliään, hän voi vaatia tämän pallon nostettavaksi. Pallon paikka on luonnollisesti merkittävä ennen, kuin pallo nostetaan. Säännön 20-1 mukaisesti nostettu pallo on asetettava takaisin paikalleen. Kannattaa muistaa, että peliä haittaavaa tai auttavaa palloa ei saa puhdistaa nostamisen yhteydessä.
Lyöntipelissä pelaaja, jota on vaadittu nostamaan pallonsa, saa valita, että pelaako hän pallonsa ensin, sen sijaan, että merkkaisi ja nostaisi pallonsa. Tämä sääntö on siis voimassa koko kentällä.

Toinen sääntö, johon törmäsin Mid-kisoissa oli droppaamiseen liittyvä asia. Eräs pelaaja vapautui säännön 24-2 nojalla notkelmassa olevasta sadevesikaivosta. Hän droppasi lähimpään vapauttavaan paikkaan, mutta pallo vieri takaisin haittaan. Tämän jälkeen hän droppasi uudestaan ja pallo löysi jälleen reittinsä haitan päälle. Tämän jälkeen hän alkoi asettamaan palloa säännön 20-2 mukaisesti, mutta asettikin sen puolimetriä sivuun ja vieläpä hienosti nurmen päälle. Menikö kaikki ihan oikein?

Sääntö 20-2 Pudottaminen ja uudestaan pudottaminen

Aika monesti unohtuu, että pallo, joka uudelleen droppaamisen jälkeen vierii siten, että se on asetettava, niin se on asetettava mahdollisimman lähelle sitä kentän kohtaa, mihin se ensimmäiseksi osui uudestaan pudotettaessa. Palloa ei siis saa asettaa mihin tahansa haluamaansa kohtaan kahden droppaamisen jälkeen. Kannattaa siis aina huolella miettiä, mihin haluaa pallonsa osuvan, kun se dropataan uudestaan ja on todennäköistä, että se on lopuksi asetettava.
Tämän takia muun muassa PGA-kilpailuissa tuomarit tuijottavat herkeämättä sitä kohtaa, johon uudestaan pudotettu pallo osuu ja sen jälkeen laittavat vielä sormen siihen kohtaan merkiksi, jotta pelaaja osaa asettaa varmasti pallonsa oikeaan kohtaan.

Kannattaa myös huomioida, että jos pudotettu tai uudestaan pudotettu pallo jää paikalleen ja sen jälkeen liikkuu, pallo on pelattava uudelta sijaintipaikaltaan ellei jonkun toisen säännön mukaan ole meneteltävä toisin (sääntö 20-2).
Sama pätee asetettua palloa (sääntö 20-3), eli jos asetettu ja asetuskohtaansa paikalleen jäänyt pallo tämän jälkeen liikkuu, tästä ei seuraa rangaistusta ja pallo on pelattava uudelta sijaintipaikaltaan, ellei minkään muun säännön mukaan ole meneteltävä toisin. Näin kävi muun muassa Dustin Johnsonille 2015 US Masterissa. Dustin oli asettanut pallonsa viheriölle paikalleen, jonka jälkeen hän meni katsomaan puttilinjaa reiän toiselta puolelta. Hetken kuluttua pallo lähtikin liikenteeseen ja vieri noin 1,5 metriä lähemmäksi reikää. Dustin kumarsi, kiitti ja upotti nyt huomattavasti helpomman birdie putin.

Lopuksi vielä muistutuksena, että merkitsijä ei siis ole tuomari. Kilpailuissa kannattaa aina pyytää tuomari paikalle, jos on vähänkin epävarma, jonkin pelitilanteen sääntötulkinnasta. Tuomarin tärkein tehtävä on auttaa pelaajaa välttämään sääntörikkomuksia ja auttaa pelaajaa toimimaan oikein.